Administratíva potrebná pre nové bývanie

Zaobstaranie si vlastného bývania je snom pre väčšinu mladých ľudí. Okrem zaobstarania si finančných prostriedkov potrebných na kúpu nehnuteľností je tento proces aj administratívne náročný. Ukážeme si niektoré veci ktoré musíme zaobstarať a ako ich vyriešiť.

Administratíva potrebná pre nové bývanie
Administratíva potrebná pre nové bývanie (Foto: dobryznalec.sk)

Väčšina financovania nehnuteľností je v dnešnej dobe riešená pomocou hypotekárneho úveru. Zohnať sto tisíc eúr prípadne viac v hotovosti väčšinou nie je možné. Niekedy sa ešte môže kombinovať táto suma so stavebným sporením. Ani to ale nič nemení na potrebe úveru.

Pre financujúcu banku je ale potrebné mať nejakú záruku ktorú poskytujeme za takúto hypotéku. Tou býva väčšinou samotný byt prípadne rodinný dom ktorý je takto financovaný. Na to aby banka vedela akú má táto nehnuteľnosť hodnotu slúži znalecký posudok. Jedná sa o dokument vypracovaný znalcov v obore oceňovania nehnuteľností. Tento musí byť zapísaný v zozname znalcov vedeným ministerstvom vnútra. V opačnom prípade banka nebude takýto znalecký posudok akceptovať. Okrem tohto sú tiež potrebné geodetické služby a to hlavne v prípade že sa chystáme na stavbu rodinného domu. Geometrický plán, zápis vecného bremena do katastra a ďalšie úkony sú bežnou súčasťou celého procesu. Tieto služby je možné vybavovať vo vlastnej réžii, alebo tiež objednať ako balík služieb.

Text:PR